”Vill du sälja mer? Var tyst!” lyder ett gammalt säljordspråk. Faktum är att lyssnandet är en lika stor del av försäljningen som själva pratandet. För att kunna göra din kund riktigt nöjd så måste du vara genuint intresserad av att ta reda på vad kunden egentligen behöver. Som hjälp på vägen kommer här fem tips på vad du kan tänka på för att bli en bättre lyssnare (som du kommer ha nytta av hela livet)!

good listening

1. Låt den andre tala i sin egen takt
Lämna utrymme till den du lyssnar på. Låt personen få tala i sin egen takt, tänka efter, och kanske t.o.m. få ta en paus i sitt berättande, utan att du direkt tar vid.

2. Tänk på vad som sägs, inte vad du ska säga
Det är lätt att falla in i att börja tänka på ditt eget svar innan den andre ens pratat klart, men om du gör detta så kommer du automatiskt att sluta lyssna.

3. Visa att du är med
Ett bra sätt att få personen att förstå att du lyssnar, men utan att avbryta, är att använda ditt minspel. Nicka, humma, höj ögonbrynen, och le!

4. Få hela bilden innan du svarar
När man är ivrig att vilja hjälpa till så försöker man ofta komma med en snabb lösning! Faran i detta är att din lösning oftast inte alls stämmer, eftersom du inte hunnit få hela bilden. Det enda som händer är att du gissar, och avbryter personen som försöker berätta.

5. Var nyfiken och empatisk
Ansträng dig för att förstå den du lyssnar på, och även om du kanske inte håller med om allt så är det viktigt att du försöker sätta dig in i den andres upplevelse. Alla är olika, och kanske lär du dig något på köpet!